Saturday, September 4, 2010

Kenangan @ pengalaman @ kemalangan?????? Part 1b

~Salam~


Sambungan kepada entri yang lepas-lepas pasal kenangan @pengalaman @ kemalangan?????
OK..kisah yang aku nak ceritakan ni berlaku masa aku di tahun akhir sekolah rendah..Tahun 6/2001.

Pada hari tu aku sampai awal ke sekolah..aku pon xtahu kenapa Abang Ijam driver bas Pakcik Leman tu amik awal sangat la plak..kalo x kami la pelajar-pelajar yang selalu datang lambat dan yang selalu tolong makcik cleaner kutip sampah..hahahaha..baikkan kami!

Sampai saje ke kelas aku terus letak beg aku yang berkilo-kilo tu di atas kerusi kayu yang tunggu masa nak patah..mane tidaknya beg aku lagi berat dari berat badan aku..macam mana la kerusi tu nak tampung bebanan tu ye..ish ish ish...

Aku segera ke kantin beli nasi lemak..mase tu harga nasi lemak RM 0.30 dicampur dengan air 1 cawan harga RM 0.20.. cukuplah 50 SEN  untuk breakfast..kenyang makan di kantin aku kembali ke kelas..tiba-tiba aku disapa oleh budak kelas aku Suzi..."Woi..timah!"..aku menolehkan muka mencari suara itu..belom sempat aku mendongakkan kepala..tudung aku ditarik..sungguh nakal budak itu! memang cari nahas pagi-pagi..aku pon tanpa menoleh kiri dan kanan kejar die masuk ke dalam kelas..puas pusing-pusing dalam kelas die ari keluar dan tanpa sedar aku dah pusing blok kelas aku 2 kali..huh! memang penat..ade ke patut pagi-pagi dah ajak aku main kejar-kejar...kalau lari pakai seluar track dengan t-shirt ok lah jugak..nie x,baju kurung plak tu..hampeh betol budak nieee.....

Penat berlari kami berjalan pula..akhirnya kami kembali ke kelas dengan muke keletihan..aku berhenti minum sekejap..aku pon menghampiri die sambil cakap "weh, dah la..aku penat nie"..tup tup botol air aku die ambil plak....budak tu lari lagi..aku pon kejar lagi..

Sesampai di depan pintu,die teros lari belok ke kiri..aku pon ikot jugak la..tapi hampeh..
"GEDEBUK"aku rase macam langgar satu bende besar yang keras x keras,lembut x lembut tapi boleh tahan la buat kepale aku pening...bukak-bukak mata..pandangan aku hitam..aik! ape bende nie??? mase langgar tadi sempat  jugak aku terdengar "Aduh!"..

Aha...ayoik..xtahu..aku langgar perot Cikgu Azman!!!! Aku toleh ke sekeliling tengok budak bertuah tadi..die kaku tengok aku sambil jelir lidah dan jari berbentuk bintang di pipi...waaaaaaaaa....takotnyeeeee  saye!

Cikgu Azman: " Jumpa saya sekejap lagi"
Aku: " Baik cikgu"

Cikgu pon berlalu meninggalkan aku yang masih pening-pening..aku menghampiri ke tempat Suzi berdiri..

Aku:"Ko la nie..kenape ko x cakap cikgu ade kat tepi pintu"
Suzi: " Padam muke ko timah"

Budak-budak kelas yang lain terpinga-pinga mencari punca muke cikgu merah pepagi hari..Kami berator di luar kelas menunggu bacaan doa harian..Selesai doa diaminkan,macam keretapi kami masok ke kelas..berderetan tak putus-putus..masing-masing ke tempat sendiri dan duduk diam..heran aku,slalu macam pasar jual ikan..bising yang teramat..

Derupan langkah kaki Cikgu Azman ke dalam kelas seiring dengan denyutan jantung aku.."dup dap dup dap"..ketua kelas memberi salam dan ucapan selamat pagi diiringi pelajar-pelajar yang lain..selesai menjawab salam dan balasan selamat pagi cikgu memanggil kami.

Cikgu Azman:" Mane budak 2 orang tadi?" Aku masih berdiri di tepi meja..suzi pon same..

Cikgu Azman:"oo...xnak keluar eh,dah buat salah tak nak mengaku pulak ye..xpe..kamu semua satu kelas   berdiri selagi budak 2 orang tadi tidak ke depan"

Budak-budak kelas: Sambil terpinga-pinga.."Weh,cepat la keluar...orang nak dudok ni"..
Aku pon keluar dengan langkah yang perlahan diekori oleh Suzi..

Cikgu Azman:"Apa yang kamu buat tadi"
Aku:"EEEERRRRGGGHHH...Suzi ambik botol air saya"
Suzi:"Die kejar saya dulu"
Cikgu Azman:"Ok..dah,lain kali jangan buat lagi ye..
Aku:"Baiklah cikgu"
Suzi & Aku:"Kami berjanji kami x akan buat lagi"
Cikgu Azman:"Baiklah,cikgu maafkan kamu,dudok ke tempat masing-masing"

Cikgu Azman:Ok kelas,kamu semua boleh dudok..ok kite sambung latihan matematik semalam..

p/s: FUHHHH!!! oleh sebab itulah aku terpilih menjadi wakil sekolah ke Kejohanan Olahraga Sekolah- Sekolah Rendah Kawasan Pentadbiran Shah Alam....






..

4 comments:

Muhamad Firdaus Baharudin said...

lasak2... hahaha...
tu la.. nakal sgt.. hehe...
tp ade hikmahnye kan...hahaha... ;)

rohanazainal said...

amboi.. kenangan di sekolah rendah mmg besh.. kanak2 kan masa 2.. huhuhu.. OTAI yer mase skula dulu? hehehe..

Fatimah Muhammad said...

hehehe...
mmg kenangan manis..
kita x boleh berpatah balik ke zaman itu...
hanya tggl kenangan..

Anonymous said...

hikhikhiikkk...ader yang lawak..ader yang suspen..ader yang sakit t..mcm2 perasaan ader dlm cite nie..tp serius memng best,,lalala

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...