Monday, November 21, 2011

10 Makanan Yang Membantu Mengurangkan STRESS.


~Salam~
Entri khas untuk mereka-mereka yang selalu mengalami stress.So,kepada korang yang kalau stress yang suka makan tu, ni senarai makanan yang mampu tangani masalah korang.
(1) Kacang - Kacang mengandungi magnesium, yang dapat membantu untuk mengurangkan lagi penghasilan hormon kortisol (hormon yang menjadi punca stress). Tetapi anda dinasihatkan untuk tidak mengambil secara berlebihan keranan kacang mengandungi kandungan kalori yang tinggi.
(2) Brokoli - Brokoli mengandungi asid folik yang turut membantu dalam mengurangkan stress .
(3) Manisan - Hormon stress juga dikaitkan dengan proses simpanan lemak dibahagian perut . Hanya dengan meletakkan sedikit manisan dibahagian lidah boleh membantu mengurangkan stress yang sedang dialami.
(4) Roti gandum dan jam atau madu - Makanan yang kaya dengan karbohidrat boleh membantu untuk meningkatkan hormon serotonin (hormon yang membantu untuk memperbaiki mood dan juga memberikan ketenangan kepada anda).
(5) Ikan salmon - Asid lemak omega-3 membantu sel-sel otak anda berfungsi dengan lebih baik. Ia juga berkesan dalam mengurangkan stress yang sedang dialami.
(6) Coklat gelap - Coklat gelap mengandungi kandungan endorphin, yang membantu untuk meningkatkan lagi sistem otak dan mengurangkan stress.
(7) Susu - Khasiat di dalam susu boleh membantu untuk mengurangkan lagi tekanan darah seseorang dan juga stress.
(8) Minum koko panas - Air koko panas membantu untuk meningkatkan suhu tubuh seseorang, yang memberikan rasa keselesaan dan juga turut meningkatkan fungsi otak.
(9) Minum teh - Satu kajian yang dilakukan oleh University College London menunjukkan seseorang yang minum teh empat kali sehari selama enam minggu dapat mengurangkan penghasilan hormon kortisol yang menjadi punca stress.
(10) Minum air sejuk - Air sejuk dapat merangsang endorphin yang turut membantu dalam mengurangkan stress.

p/s:Selamat mencuba..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...